Friday 31 January 2014

PMP terms in English, and its explanation in Arabic

PMP terms in English, and its explanation in Arabic










































































































PMP terms in English, and its explanation in Arabic
Glossary

شرح الكلمات



English



Arabic


 

This is the most used terms in the PMP and its meaning it Arabic.


Activity 

Task carried out by the project team


نشاط


هو عبارة عن مهمة يقوم بها فريق المشروع.

Actual Cost of Work Performed (ACWP)

The actual cost of work that is complete


التكلفة الفعلية للعمل المنفذ (AC)


هي التكلفة الفعلية للعمل الذي تم إنجازه حتي تاريخه


Budgeted Cost of Work Performed (BCWP)

The planned (budgeted) cost of work that is complete


تكلفة الميزانية للعمل المنفذ (EV)


هي التكلفة المحسوبة للعمل الذي تم انجازه حتي تاريخه

Budgeted Cost of Work Scheduled (BCWS)

The planned (budgeted) cost of work that should have been completed to date


تكلفة الميزانية للعمل المجدول (PV)


هي التكلفة المخططة للعمل الذي يجب أن يتم انجازه حتى تاريخه

Business Case (Visibility Study)

Like a Project Plan, a Business Case is a document containing details of the project that is designed to generate support and approval for a project


دراسة جدوى المشروع


كما هو الحال بالنسبة لمستند تحديد المشروع تعتبر دراسة جدوى المشروع بمثابة مستند يتضمن تفاصيل المشروع وهو مصمم لكسب الدعم والموافقة على مشروع ما.


Change Control

The process of reviewing, approving, implementing, tracking, closing, and reporting on proposed changes to a project plan, schedule, or budget


عملية ضبط الغيير


هي عملية تعني بمراجعة واعتماد وتنفيذ ومتابعة وانهاء التغييرات المقترحة بخطة المشروع أو خطته الزمنية أو ميزانيته، ورفع تقارير عن هذه التغييرات.


Change Request

A request to change the scope, duration, cost, or quality measures for a project


طلب التغيير


هو طلب من أحد أصحاب المصلحة/ذوي العلاقة لتغيير نطاق أو مدة أو تكلفة أو معايير جودة المشروع


Communications Plan

A document outlining how communications will be done for a project, including


  • Key messages

  • Stakeholders

  • Communications vehicles

  • Communications events

  • Approval process for communications


خطة الاتصالات


هي وثيقة تلخص كيفية القيام بالاتصالات في مشروع ما، وتتضمن:



  • الرسائل
    الأساسية




  • أصحاب المصلحة/ذوي العلاقة



  • وسائل الاتصالات



  • أحداث الاتصالات



  • عملية الموافقة على الاتصالات


Configuration Management

Technical and administrative activities concerned with the creation, maintenance and controlled change of hardware, software, processed materials, services and related technical documentation


عملية إدارة المواصفات


هي تلك الأنشطة الفنية والإدارية المعنية بإعداد وتحديث وتغيير الأجهزة، البرمجيات، المواد المعالجة، والخدمات المتعلقة والمستندات الفنية ذات الصلة


Constraints

Factors that restrict the project team’s options


قيود


هي عبارة عن العوامل التي تقيد الخيارات أمام فريق المشروع.

Critical Path

The series of activities that must finish on time for the entire project to finish on schedule


المسار الحرج


هو سلسلة الأنشطة التي يتعين الانتهاء منها في الوقت المحدد حتى ينتهي المشروع بالكامل وفق الخطة الزمنية.


Dashboard

A visual representation of a project’s progress that highlights the status of


  • Scope

  • Resources

  • Schedule

  • Risk


لوحة التحكم


هي تمثيل مرئى لسير العمل بالمشروع، وتركز على حالة كل من:



  • النطاق



  • الموارد



  • الخطة الزمنية



  • المخاطر


Deliverable

A tangible item that must be produced to complete the project


متسلم


عنصر ملموس يجب أن يتم إنتاجه لإتمام المشروع.

Document Management

The process for organizing, distributing, storing and retrieving project documents


إدارة المستندات


هي عملية تنظيم وتوزيع وفرز واستدعاء مستندات المشروع

Duration

How much time will pass before the work is completed


المدة


هي مقدار الوقت المستغرق حتي إنهاء وحدة العمل أو النشاط.

Earned Value Analysis

A way to measure the amount of work actually performed on a project and to forecast a project’s cost and date of completion


تحليل القيمة المكتسبة


طريقة لقياس مقدار العمل الذي تم إنجازه في المشروع والتنبؤ بتكلفة المشروع وتاريخ اكتماله.


Goal

A clear, concise statement of project purpose and intended results

الغرض

بيان واضح وموجز للغرض من المشروع والنتائج المرجوة

Methodology

A set of proven processes and practices for completing work based on research and standards


المنهجية


مجموعة من العمليات والممارسات الموثقة لإنجاز العمل تعتمد على البحث والمعايير.

Milestone

A significant point in the project, usually completion of a major deliverable and a checkpoint with stakeholders and senior management.


حدث رئيسي


هو نقطة هامة في المشروع ترصد الانتهاء من متسلم رئيسي وتكون بمثابة نقطة مراجعة مع أصحاب المصلحة/ذوو العلاقة والإدارة العليا.


وهو أيضاً تاريخ هام يحدد نهاية مرحلة أو إتمام متسلم رئيسي.

Objectives

Statements of what must be achieved in the project to realize the overall goal


أهداف


بيان لما يجب ان يتحقق في المشروع لتحقيق الغرض العام منه


Organizational Chart

A graphical display of project team members that shows who reports to whom; also called an org chart


الهيكل التنظيمي للمشروع


عرض بياني لأعضاء فريق المشروع يوضح التسلسل القيادي فيما بينهم

Outputs

Good or service produced as a result of project activities (deliverables)


المخرجات


هو السلعة او الخدمة التي يتم انتاجها كنتيجة لأنشطة المشروع، ويمكن أن يطلق عليه (المتسلم/ المتسلمات)

PMO (Project Management Office)

Staff that support the Project or Program Manager.


  • Can play a project management role. Examples: (i) assist with writing and updating schedules and budgets and (ii) assist with managing processes such as risk management

  • Can play an administrative role. Examples: expenses, budget, facilities


مكتب إدارة المشاريع


فريق عمل يقدم الدعم لمدير المشروع.



  • يمكن أن يلعب دور في إدارة المشروع:

        أمثلة: (1) المساعدة في كتابة وتحديث الجدول الزمني     والميزانية، (2) المساعدة في إدارة العمليات مثل إدارة     المخاطر.



  • يمكن أن يلعب دور إداري.

        أمثلة: النفقات، الميزانية، مرفق العمل


Portfolio Management

A process that allows the objectives, timelines, costs, resources, and risks of all projects in an organization to be analyzed together


  • Projects often do not have common objectives

  • Projects are competing for resources


إدارة محفظة المشاريع


هي عملية تتيح التحليل الجماعي للأهداف والحدود الزمنية والتكاليف والموارد والمخاطر الخاصة بكافة مشاريع المؤسسة




  • غالباً لا يكون لهذه المشاريع أهداف مشتركة






  • تتنافس المشاريع على الموارد




Process

A preferred and controlled method of repetitively and reliably doing something, generally involving sequential steps, techniques and tools (Wideman)


العملية


طريقة مفضلة ومحكمة لأداء عمل ما بشكل متكرر يمكن الإعتماد عليه. وتتضمن بصفة عامة خطوات متتابعة وأساليب عمل وأدوات.

Process Map

A diagram outlining all the steps in a project management process


خريطة تدفق العملية


عبارة عن رسم توضيحى لكافة الخطوات في أحدى عمليات إدارة المشاريع


Program Management

A group of projects selected, planned, and monitored together to achieve common objectives and outcomes or a common strategy


إدارة البرامج


هي عبارة عن مجموعة من المشاريع يتم اختيارها وتخطيطها ومراقبتها معاً لتحقيق أهداف ونتائج مشتركة أو استراتيجية عامة

Project

A temporary endeavor undertaken to create a unique product, service, or result (PMI)


المشروع


جهود تبذل بصفة مؤقتة لإخراج منتج أو خدمة أو نتيجة فريدة من نوعها.

Project Management

The application of knowledge, skills, tools and techniques to project activities to meet project requirements (PMI)


إدارة المشاريع


تطبيق المعرفة والمهارات والأدوات والأساليب على أنشطة المشروع لتفي بمتطلباته.

Project Manual

A document that details the policies and processes for executing the project and managing changes


دليل المشروع


هو مستند يتضمن تفاصيل السياسات والعمليات الخاصة بتنفيذ المشروع وإدارة التغييرات


Project Plan

(i) A document that collects together all the elements of the definition and planning phases in one place


(ii) It presents planning information clearly and is approved before any project work is done


خطة المشروع


(1) هي وثيقة تضم كافة عناصر مرحلتي تحديد وتخطيط المشروع معاً في مكان واحد


  1. تعرض خطة المشروع معلومات تخطيط المشروع بوضوح ويتم اعتمادها قبل البدء في أي من أعمال المشروع.

Resources

Resources which will perform an activity ( materials, labor, Equipments and subcontractors)


الموارد


الموارد اللازمة لإنهاء نشاط ما من عمالة و معدات و مواد و مقاولي باطن.

Risk

Something that may or may not happen in the future and that may have an impact on a project


المخاطرة


هي شيء قد يحدث أو لا يحدث في المستقبل وربما يكون له أثر على المشروع.

Risk Management

The processes concerned with four main activities: identifying, analyzing, mitigating, and tracking risks


إدارة المخاطر


هي عملية تتضمن القيام بأربعة انشطة رئيسية: تحديد المخاطر، تحليل المخاطر، تقليل أثر المخاطر، متابعة المخاطر.

Role Description

A text description of a team member’s responsibilities and decision-making power


وصف الأدوار


عبارة عن بيان نصي لمسئوليات كل فرد في فريق العمل والسلطة المخولة له في اتخاذ القرار.

Scope

The products and services required to complete the project


نطاق المشروع


هو المنتجات والخدمات المطلوبة لإتمام المشروع.

Sponsor

The manager or executive within an organization who oversees a project and delegates authority to the Project Manager


Uses authority to clear project road blocks, such as negotiating with other organizations and securing resources


راعي المشروع


هو المدير أو التنفيذي بأحدى المؤسسات والذي يقوم بالاشراف على المشروع ويخول السلطة لمدير المشروع.


ويقوم باستخدام سلطاته لإزالة العقبات أما المشروع مثل التفاوض مع المؤسسات والهيئات الاخرى وتوفير الموارد.

Staffing Plan

A table that outlines

(i) When each resource starts and finishes on a project


(ii) When resources will be working on the project


خطة الموارد البشرية


عبارة عن جدول يلخص:


  1. (1) توقيت بداية ونهاية عمل كل فرد في المشروع

  2. (2) توقيت عمل كل فرد في المشروع

Stakeholder

Anyone who is affected by or who can affect a Project


صاحب المصلحة/ذو العلاقة


هو أي شخص أو جهة يمكن أن تؤثر على المشروع أو تتأثر به.

Stakeholder needs

Working to understand stakeholder interests and aligning those interests with the objectives of the project


حاجيات أصحاب المصلحة/ذوي العلاقة


هو العمل على فهم واستيعاب اهتمامات أصحاب المصلحة/ذوي العلاقة والتوفيق بين هذه الاهتمامات والأهداف التي يسعي المشروع الى تحقيقها.

Status Report

A document containing up-to-date information on how the project is progressing


تقرير الحالة


هو مستند يتضمن أحدث المعلومات عن سير العمل بالمشروع.


Team

A group of people acting together in a collaborative manner to achieve a common goal


فريق العمل


مجموعة من الأشخاص يقومون بالعمل معاً بشكل متعاون لتحقيق هدف مشترك.

Team Member

The person who will perform an activity


عضو فريق عمل


هو الشخص الذي سيقوم بتنفيذ النشاط أو وحدة العمل.

Template

A document that provides you with the format and standard content for a certain type of document


نموذج سابق الإعداد


مستند يوفر لك الشكل والمحتوى المعياري الذي يجب أن يكون عليه نوع معين من المستندات.

Tool

A piece of software that automates your work and makes you more productive. Word and Excel are both tools


أداة


أحد البرامج التي تساعدك على ميكنة (أتمتة) أعمالك وتجعلك أكثر انتاجية، فبرامج ورد واكسيل على سبيل المثال تعتبر أدوات.

Variance

A difference between how the project is actually progressing and what was written in the project plan


إنحراف عن المخطط


هو الفرق بين الوضع الفعلي لسير المشروع وما كان موضوعاً في خطة المشروع


Work Breakdown Structure
(WBS)

A diagram or outline that shows all of the work that must be done to complete the project


هيكل تجزئة أعمال المشروع


هو عبارة عن شكل أو ملخص يوضح كافة الأعمال والأنشطة التي يتعين القيام بها لإتمام المشروع.

Work Package (WP)

The unit in a Work Breakdown Structure at the lowest level in its branch; these are sub-units of a Summary Task


حزمة عمل


هي أقل وحدة عمل في الهيكل التفصيلي لأعمال المشروع، وهي عبارة عن وحدات عمل فرعية من أي نشاط رئيسي.

No comments:

Post a Comment

Planning EngineerPlanning Engineer

مهندس تخطيطمهندس تخطيط

Planification IngénieurPlanification Ingénieur